U Mostaru predstavljena vrijedna znanstveno-stručna knjiga „Teorija helikoptera“

Datum obavijesti: 29/01/2018

U organizaciji Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke/znanosti, u suradnji sa Fakultetom strojarstva, računarstva i elektrotehnike Sveučilišta u Mostaru, u petak, 26.01.2018. godine, u Mostaru, predstavljena je knjiga „Teorija helikoptera – Teorija rotora i performanse“, autora Ivana Salaia i Dijane Krešo-Mišić.

O knjizi su govorili: prof.dr.sc. Šimun Bogdan, dr.sc. Alija Cigić, profesor emeritus, Željko Rakić, dipl.ing. te predstavnici organizatora koji su istaknuli da su materijali izloženi u ovoj knjizi nastali  potkraj devedesetih godina prošlog stoljeća, a sistematizirani su do 2002. godine.

Pok. profesor Ivan Salai (1929. – 2011.), bio je ugledni profesor i dekan mostarskog Strojarskog fakulteta. Također, kao suradnik i djelatnik prijeratnog Sokola dao je značajan i nemjerljiv doprinos znanstveno-istraživačkom i istraživačko-razvojnom radu ovog nekadašnjeg mostarskog proizvodnog giganta te u ovoj knjizi uspio spasiti od zaborava jedan dio teško stečenih znanja i iskustava proisteklih proizvodnjom različitih tipova letjelica, između ostalog, i helikoptera.

Uz suglasnost obitelji Salai i koautorice mr.sc. Krešo-Mišić, knjigu je izdalo Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke/znanosti, prepoznajući njezinu znanstveno-stručnu vrijednost i kvalitetu te činjenicu da je izložena materija deficitarna na ovim prostorima.

Kao takva, sigurno je da će poslužiti i kao odličan sveučilišni udžbenik, sa aspekta problematike glavnog rotora helikoptera, čiji je razvoj praktično dovršen i konačan, a daljnji razvoj, kako rotora tako i cijelog helikoptera, može biti uglavnom samo u pogledu izbora materijala, tehnologije i dizajna.

Helikopteri uspješno izvršavaju razne zadatke ne samo u vojnom već i u svakodnevnom civilnom životu, između ostalog, u kontroli prometa, sudjelovanju u spašavanju unesrećenih i hitnom prijevozu bolesnika ili gašenju velikih šumskih požara, a univerzalnost njihove primjene objašnjava se time što se mogu koristiti u širokom području letnih režima. U tome i jeste dodatni značaj i vrijednost ove knjige, koja na 434 stranice, uz mnoštvo slika i dijagrama te tablica, razmatra teoriju helikoptera, odnosno teoriju rotora i performanse. Materija je podijeljena u četiri poglavlja koja sadrže povijest razvoja helikoptera, teoriju idealnog rotora i aerodinamički proračun realnog rotora te performanse helikoptera.

„Teorija helikoptera“ je 11. knjiga i monografija izdana u ediciji Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke/znanosti, u okviru potpore istraživanju i objavljivanju vrijedne znanstvene i stručne literature različitih autora čija su djela prepoznata kao posebno značajna za opće znanstvene tijekove ili određeno znanstveno područje.

Galerija