Datum obavijesti: 24/11/2015
Povodom teksta pod naslovom „Tuzla iz Federacije BiH dobila novca koliko i sve hrvatske županije zajedno“, autorice Marije Medić Bošnjak, koji je objavljen u Vašoj novini, dana 23.11.2015. godine, u rubrici „Aktualno“, na stranici 7., a u kojem su imputira Federalnom ministarstvu obrazovanja i nauke navodni maćehinski odnos kada je u pitanju raspodjela sredstava za (su)finansiranju projekata „Poboljšanja uvjeta rada odgojno-obrazovnih ustanova“ iz oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja, molimo Vas da zbog pravovaljanog informiranja javnosti te ispravke objavljenih netačnih navoda i konstatacija objavite sljedeće:
Ugovori između Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke i kantonalnih ministarstava obrazovanja o (su)finansiranju projekata „Poboljšanja uvjeta rada odgojno-obrazovnih ustanova“ iz oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja potpisani su dana 05.11.2015. godine, u sjedištu Vlade FBiH, u Sarajevu. Ministarstvo je u Budžetu za ovu godinu osiguralo 700.000,00 KM, i to za realiziranje 32 projekta koja je kandidiralo devet kantonalna ministarstava obrazovanja - svi, osim Kantona 10, koji, i nakon više urgencija, to nije učinio. Prilikom raspodjele sredstava se uzimao u obzir ukupan broj učenika na području kantona, u osnovnim i srednjim školama, u prethodnoj školskoj 2014/15. godini (izvor: Federalni zavod za statistiku).
Tako je za poboljšanje uvjeta rada odgojno-obrazovnih ustanova u Unsko-sanskom kantonu izdvojeno 80.920,00 KM (35.644 učenika), Posavskom – 35.000,00 KM (4.381), Tuzlanskom – 133.875,00 KM (58.979), Zeničko-dobojskom 115.251,50 KM (50.813), Bosansko-podrinjskom – 35.000,00 KM (3.152), Srednjo-bosanskom – 80.027,50 KM (35.263), Hercegovačko-neretvanskom – 62.951,00 KM (27.742) te Kantonu Sarajevo – 121.975,00 (53.793 ) i Županiji zapadno-hercegovačkoj– 35.000,00 KM (12.938 učenika). Inače, ukupan broj učenika u osnovnim i srednjim školama u Kantonu 10 je 7.969.
Služeći se Vašim usporedbama, dolazimo do zaključka da Tuzlanski kanton ima ukupno 58.979 učenika u osnovnim i srednjim školama, a Posavski, Hercegovačko-neretvanski i Županija zapadno-hercegovačka zajedno 45.061 učenika.
No, u našoj raspodjeli, u obzir se uzimalo i socijalno-ekonomsko stanje kantona, i to kao korektivni faktor povećanja pripadajućih sredstava, u ovom slučaju, za Posavski i Bosansko-podrinjski kanton, koji su dobili po jedan projekat u iznosu od po 35.000,00 KM. Županija zapadno-hercegovačka bi, prema izračunu na osnovu broja učenika (4,70%), dobila sredstva u iznosu od 29.610,00 KM, pa su i ovom kantonu dodjeljena sredstva za finansiranje jednog projekta u iznosu od 35.000,00 KM. Kanton 10 nije dostavio aplikacije, ni nakon više urgencija, te nije uzet za izračun raspodjele sredstava.
Inače, raspodjela sredstava izvršena je na osnovu prijedloga prioriteta kantonalnih ministarstava nadležnih za obrazovanje, koja su bila dužna predložiti projekte s područja svog kantona, i to iz više općina. Prednost su imali oni objekti koji zbog stanja dotrajalosti ugrožavaju normalno odvijanje odgojno-obrazovnog procesa, područne škole koje rade u otežanim uvjetima, odnosno škole s pretežnim ili velikim brojem učenika iz kategorije manjinskih povratnika ili koji obrazuju veći broj učenika romske nacionalnosti i drugih nacionalnih manjina. Također, između ostalog, prednost su imali i projekti proširivanja smještajnih kapaciteta školskih objekata, kao i prilagođavanja školskih prostorija s ciljem administrativno-pravnog ujedinjavanja „dvije škole pod jednim krovom“.
Što se tiče programa „Podrška stručnom usavršavanju prosvjetnih radnika“, treba reći da se Komisija striktno pridržavala uvjeta navedenih u „Programu utroška sredstava za 2015. godinu“, a prema kojima mogu aplicirati: „odgojno-obrazovne ustanove i pedagoški zavodi, samostalno ili u saradnji sa stručnim udruženjima i nevladinim organizacijama“, a ne ministarstva, kao što je to bilo u slučaju Ministarstva prosvjete, znanosti, kulture i športa Županije zapadno-hercegovačke.
Da je novinarka Medić Bošnjak željela profesionalno obraditi ovu temu, i u našim uvjetima sine ira et studio, ona bi se obratila Federalnom ministarstvu obrazovanja i nauke za dodatnim objašnjenjima. U tom slučaju, Ministarstvo bi objasnilo da se sredstva po osnovu gore navedenih programa, kao i drugih programa koje realizira Ministarstvo, ne dodjeljuju prema nacionalnom ključu, nego prema mjerljivim i dokazivim kriterijima.
Što se tiče Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, treba reći da sve svoje aktivnosti obavlja na odgovoran i transparentan naćin, vodeći maksimalno računa o sredstvima poreskih obveznika.