Datum obavijesti: 11. 06. 2024
U ime Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke Nadija Bandić, pomoćnica ministrice u Sektoru za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, na sjednici Koordinacije ministara obrazovanja i nauke u Federaciji BiH, predstavila je prijedlog sveobuhvatnog dokumenta: “Okvirni plan prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnih ustanova u FBiH Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke.
Prijedlog dokumenta sadrži analizu konteksta u kojem se nasilje pojavljuje, objašnjenje procesa formiranja Interesornog stručnog tim za izradu Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno - obrazovnimustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine (čine ga predstavnici Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, Federalnog ministarstva unutrašnjih poslova, Federalnog ministarstva rada i socijalne politike, Federalnog ministarstva pravde, Federalnog ministarstva zdravstva i svih deset kantonalnih vlada), afirmaciju intersektorskog pristupa prevenciji i sprečavanju nasilja u odgojno - obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine, strateški okvir za izradu Okvirnog plana prevencije, objašnjenje koncepta rizičnih i zaštitnih faktora, obrazloženje Bronfenbrennerovog ekološkog modela koji u središte stavlja pojedinca i oko njega pozicionira razlitičite sisteme koji na njega utiču; mjere i aktivnosti u „Okvirnom planu prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine; plan realizacije aktivnosti i poseban dio koji se odnosi na program Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke - Provođenje mjera i aktivnosti iz Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH.
Akcenat je stavljen na afirmaciju intersektorskog pristupa prevenciji i sprečavanju nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine, a prijedlog dokumenta je rezultat sveobuhvatnih analiza domaćih i međunarodnih strateških dokumenata, relevantnih zakona iz oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite i drugih oblasti, pravilnika o stručnom tretmanu i podršci, pravilnika o načinu evidentiranja neprihvatljivih oblika ponašanja učenika i drugih zakonskih i podzakonskih akata, najnovijih naučnih dokaza o efikasnosti preventivnih intervencija, te analize kantonalnih i općinskih protokola o postupanju u slučajevima nasilja u školama.
Okvirni plan sadrži pomno isplanirane oblasti (3) mjere (9) i aktivnosti (48) čijom realizacijom se mogu postići visoki standard u oblasti prevencije nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama, učiniti pozitivan pomak u očuvanju fizičkog i mentalnog zdravlja učenika i nastavnika, izvršiti snažna afirmacija zdravih životnih stilova, a sve primjenjujući naučno utemeljene i dokazano efikasne metode, a pri tome, adresirajući ključne potrebe djece i mladih u 21. stoljeću.
Pažnja je usmjerena na promociju aktuelnih i kreiranje budućih preventivnih programa koji su fokusirani na faktore rizika koji egzistiraju među djecom i mladima, a koji mogu efektivno biti umanjeni ili eliminirani primjenom sveobuhvatnih obrazovnih pristupa koji doprinose jačanju psihosocijalnih kompetencija djece kroz socio-emocionalno učenje unutar sistema formalnog i neformalnog obrazovanja. Na taj način se nastoje ojačati kapaciteti djece i mladih kako bi bili sposobni razumjeti informacije koje dobijaju kroz preventivne programe, da donose informirane odluke, da komuniciraju efektivno i nenasilno, da prepoznaju rizike u realnom i virtualnom svijetu, da budu spremni na izazove koje generira globalna transformacija svijeta u kojem žive, uče, igraju se i razvijaju.
Dakle, polazeći od činjenice da je prevencija, sprječavanje, otkrivanje i suzbijanje nasilja među djecom i mladima od opšteg društvenog interesa, a prihvatajući obaveze iz člana 19. Konvencije o pravima djeteta koji glasi “Države ugovornice će preduzeti sve odgovarajuće zakonske, upravne, društvene i obrazovne mjere da bi se dijete zaštitilo od svih oblika fizičkog ili mentalnog nasilja, povrede ili zlostavljanja, zanemarivanja ili nemarnog postupka, zloupotrebe ili eksploatacije, uključujući seksualno zlostavljanje dok je na brizi roditelja, zakonskih staratelja ili bilo koje druge osobe koja brine o djetetu” , Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je definisalo, u okviru prevencije, tretmana i rehabilitacije, 9 mjera i 48 aktivnosti. U dokumentu su detaljno, kroz setove aktivnosti, razrađene sljedeće mjere: Jačanje društvene otpornosti; Poboljšanje materijalno – tehničkih kapaciteta odgojno - obrazovnih ustanova za prevenciju i sprječavanje nasilja u odgojno - obrazovnim ustranovama; Podrška istraživanjima o fenomenu nasilja nad i među djecom, posebno u odgojno - obrazovnim ustanovama; Unapređenje postojećih i uspostavljanje novih referalnih mehanizama za sprečavanje nasilja u odgojno - obrazovnim ustanovama; Multisektorske eduakcije; Jačanje kompetencija učenika i roditelja; Podrška razvijanju efikasnih vannastavnih i posebnih programa u cilju jačanja otpornosti učenika na rizike i Integriranje zdravih životnih stilova u formalni sistem obrazovanja.
Aktivnosti su usmjerene na davanje podrške projektima javnih kampanja s ciljem prevencije i sprečavanja nasilja i unapređenja medijske pismenosti u odgojno-obrazovnim ustanovama i društvu; na unapređenje saradnje sa svim relevantnim resursima u zajednici u cilju prevencije i sprječavanja nasilja, iniciranje donošenja Plana i programa partnerstva između lokalne zajednice i odgojno - obrazovnih ustanova uključivanjem svih resursa u zajednici koji mogu pružiti podršku u prevenciji i sprječavanju nasilja; na provođenje sveobuhvatnog socio - ekološkog modela prevencije nasilja u lokalnim zajednicama - „Zajednice koje brinu“; na razvijanje i implementaciju programa „Društveni servis“ u zajednici; na nabavku opreme u odgojno - obrazovnim ustanovama u svrhu prevencije nasilja; na kreiranje podsticajnog okruženja unutar odgojno - obrazovnih ustanova, afirmišući ih kao mjesta sa nultom tolerancijom na nasilje, sigurnim mjestom za učenike, nastavnike i druge zaposlene u odgojno - obrazovnim ustanovama, koje je zasnovano na zajednički dogovorenom sistemu vrijednosti; na uspostavljanje sistema anonimnog prijavljivanja nasilja u okviru odgojno-obrazovne ustanove; na podršku istraživanjima o fenomenu nasilja nad i među djecom, posebno u odgojno - obrazovnim ustanovama i uspostavljanje održivog modela saradnje sa akademskom zajednicom u tom procesu; na unapređenje postojećih i uspostavljanje novih referalnih mehanizama za sprečavanje nasilja u odgojno - obrazovnim ustanovama sa posebnim fokusom na implementaciju Programa sekundarne prevencije neprihvatljivih oblika ponašanja u FBIH, kao programa ranog prepoznavanja indikatora koji mogu dovesti dijete u opasnost da postane počinilac ili žrtva različitih oblika nasilja i koji omogućava pružanje adekvatnog tretmana djetetu i porodici umjesto određivanja sankcije; na izradu shema komunikacije multisektorskog djelovanja ( odgojno-obrazovne ustanove, CSR, CMZ, policija, pravosudni organi); na formiranje mreže mobilnih stručnih timova za krizne intervencije i pružanje savjetodavne podrške odgojno - obrazovnim ustanovama; na osnaživanje pedagoško - psihološke službe u odgojno-obrazovnim ustanovama; na izradu kodeksa ponašanja za učenike, nastavnike i druge zaposlene u odgojno -obrazovnim ustanovama, koji se zasniva na etičkom kodeksu i zajednički dogovorenom sistemu vrijednosti; na organiziranje multisektorskih edukacija na nivou profesionalaca različitih stručnih profila iz oblasti odgoja, obrazovanja, zdravstva, rada i socijalne politike, pravosudnih organa i drugih relevantnih resora kako bi se razmijenile dobre prakse i ujednačio pristup zaštiti svakog djeteta u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH, sa posebnim fokusom na promociju hodograma djelovanja, preciznih postupaka u slučaju nasilja nad djecom; na jačanje kompetencija nastavnika i roditelja, na osnaživanje vještina i kompetencija učenika; provođenje programa vršnjačke podrške; davanje podrške učeničkim projektima s ciljem sprečavanja nasilja u odgojno - obrazovnim ustanovama u Federaciji BiH; na aktivnosti prevencije nasilja nad djecom u digitalnom okruženju, sa posebnim fokusom na edukaciju učenika o svim izazovima korištenje informaciono - komunikacijskih tehnologija i načinima zaštite od nasilja i iskorištavanja; na podržavanje programa i projekata koji se baziraju na edukaciji o razvijanju funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta i učenika osnovnih i srednjih škola; na razvijanju efikasnih vannastavnih i posebnih programa u cilju jačanja otpornosti učenika na rizike; na jačanje vještina adolescencije; integriranje zdravih životnih stilova u formalni sistem obrazovanja; na implementiranje aktivnosti, programa i projekata za očuvanje mentalnog zdravlja učenika i nastavnika kao „stanja dobrobiti u kojem pojedinac prepoznaje svoje vlastite sposobnosti i kapacitete, u mogućnosti je nositi se s normalnim životnim stresovima, produktivno raditi te je u mogućnosti pridonositi zajednici u kojoj živi“, na implementaciju Programa „ Zdrave zajednice u Bosni i Hercegovini.
Nakon što Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u FBiH razmotri prijedlog „Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine“ Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke isti će biti upućen ka Interesornom stručnom timu za izradu Okvirnog plana prevencije i sprečavanja nasilja u odgojno-obrazovnim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine, kako bi i ostali resori dali svoj doprinos u njegovoj finalizaciji, nakon čega će se uraditi sveobuhvatna Informacija o njegovoj izradi, koja će, zajedno sa finalnim dokumentom, biti upućena Vladi FBiH na usvajanje.