Inkluzivno obrazovanja - barijere, prepreke i prakse

Datum obavijesti: 28.03.2023

Predstavnici Udruženja KALI SARA Sanela Bašić i Dervo Sejdić govorili su o položaju romske populacije u Bosni i Hercegovini, posebno djece i njihovih porodica, a prezentiran je i značaj uključivanja Bosne i Hercegovine u REYN (Romani Early Years Network), mrežu podrške romskoj djeci.

Naime, zbog socijalne isključenosti Roma, pojedinci, cijele porodice, pa i romske zajednice, nalaze se na marginama društva. Oni nisu u mogućnosti da učestvuju u ekonomskim, socijalnim i kulturnim trendovima, a ovakva situacija rezultirala je siromaštvom, te nedostatkom obrazovanja i zapošljavanja.

Predškolsko obrazovanje u Bosni i Hercegovini je iznimno slaba karika u obrazovnom sistemu. Iako je u proteklim godinama došlo do povećanja broja romske djece koja pohađaju osnovnu školu, u istom periodu došlo je do povećanja broja djece koja napuštaju školu. Također, kvalitet obrazovanja za romsku djecu slabiji je u odnosu na drugu djecu, a podrška koju dobijaju je nedovoljna. Brojna romska djeca ne idu redovno u školu, a suočavaju se i sa različitim oblicima diskriminacije. 

Ciljevi i svrha postojanja ove mreže su u skladu s postojećim mrežama ovog tipa u svijetu, a to su da posluže kao profesionalna, inkluzivna, obrazovna i razvojna zajednica u okviru koje sarađuju romski i neromski članovi. Oni rade zajedno kako bi razvili vještine i dobre prakse, uspostavili efikasna partnerstva i podržavali profesionalni razvoj, a sve s ciljem da se obezbijedi i posveti dovoljno pažnje i njege svakom djetetu.

Prisutni na sastanku su iznijeli iskustva, probleme i prakse u okviru ove teme iz domena institucija i ustanova iz kojih dolaze.

Sastanku je prisustvovala Nadija Bandić, pomoćnica ministra u Sektoru za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje koja je prezentirala aktivnosti Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke koje su usmjerene na unapređenje stanja u Federaciji BiH u pogledu uključenosti i ravnopravnog učešća u obrazovnom procesu sve djece, uključujući i djecu koja dolaze iz marginaliziranih društvenih grupa.

Pomoćnica Bandić je govorila o aktivnostima i programima Ministarstva koji doprinose inkluziji i stvaranju kvalitetnog obrazovanja za sve, a posebno je istakla nagrađivanje odličnih učenika romske nacionalnosti, podsticaj  školovanju Roma, državljana Bosne i Hercegovine koji studiraju u visokoškolskim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine, davanje podrške studentima s invaliditetom, državljanima Bosne i Hercegovine koji studiraju u visokoškolskim ustanovama u Federaciji Bosne i Hercegovine, podršku programima obuke, stručnog osposobljavanja i usavršavanja odraslih osoba s fokusom na žene radi lakše integracije na tržište rada, podršku programima razvijanja funkcionalnih znanja i vještina djece predškolskog uzrasta i učenika javnih osnovnih i javnih srednjih škola, podršku  programima i projektima iz oblasti „Zaštita prava djece koja su žrtve zlostavljanja, pedofilije, prosjačenja“, te podršku programima i projektima iz oblasti „Učestvovanje u liječenju, prevenciji i borbi protiv ovisnosti o drogi, alkoholu, igrama na sreću i kocki”.

Iskazala je neupitnu opredijeljenost Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke i posvećenost cilju unapređenja inkluzivnog obrazovanja  i osiguranju kvalitetnog obrazovanja za sve i u narednom periodu.

Galerija