Datum obavijesti: 14/09/2018
Razgovarao: Đorđe Krajišnik
Potcijenili smo značaj naučnog izdavašta u BiH, uopće izdavaštva, pokušavamo ga osnažiti i približiti javnosti. Svjesni toga, u Federalnom ministarstvu obrazovanja i nauke smo proteklih godina uveli programe podrške autorima i izdavačima u oblasti nauke, a i samo Ministarstvo aktivno izdaje naučna ostvarenja različitih autora iz različitih naučnih polja. Tragom takvog opredjeljenja, 18. septembra počinje petodnevni Salon akademske knjige u Mostaru, na kojem će, pored naučnih izdavača/nakladnika, učešće uzeti sve visokoškolske institucije, biblioteke, instituti, studenti i šira javnost. U sklopu sajma, bit će organizirani različiti sadržaji vezani za promociju i popularizaciju nauke, a drugi dan sajma smo zakupili voz koji bi krenuo iz Zenice i prevezao sve zaintersirane do Mostara. Program će biti vrlo dobro osmišljen i bogat, i nadamo se dobrom odzivu. Ovim putem pozivam sve građane da nam se pridruže. Proteklih godina smo organizirali značajne naučne konferencije, dane nauka itd., s ciljem da populariziramo nauku i na najbolji način je predstavimo mladima. Djeca vole učiti i istraživati, treba im dati mogućnost i podsticaj. Ako smo za vrijeme mog mandata uspjeli animirati barem nekolicinu mladih, ja ću otići sretna i zadovoljna.
Ministarstvo kontinuirano realizira niz programa podrške izdavanju i otkupu referentne naučne literature i visokoškolskih udžbenika, u okviru čega se ostvaruje i projekt poboljšanja bibliotečkog fonda svih javnih visokoškolskih i naučnih ustanova u FBiH. Naprosto, prepoznali smo ulogu i značaj izdavačke i bibliotečke djelatnosti u oblasti nauke i visokog obrazovanja, a posebno u realiziranju složenih reformskih procesa. Dostupnost aktuelne akademske i naučne produkcije posebno doprinosi kvaliteti obrazovnog i istraživačkog procesa te nastavnog i naučno-istraživačkog rada kako studenata tako i nastavnog osoblja i saradnika. Stoga kontinuirano razvijamo i unapređujemo saradnju sa svim bibliotekama javnih univerziteta, a u okviru stalnog programa podrške dosada smo im dodijelili preko 15.000 primjeraka naučnih i stručnih izdanja, odnosno preko 3.100 različitih naslova novije naučne i univerzitetske literature, odnosno časopisa. Vjerujemo da su ova djela znatno poboljšala i obogatila bibliotečki fond javnih visokoškolskih ustanova na području Federacije BiH te u međuvremenu postala i značajan izvor novih saznanja njihovim studentima i mladim istraživačima, kao i cjelokupnoj akademskoj zajednici u svakodnevnom radu.
I dalje ćemo u realnim okvirima nastaviti pružati podršku razvoju izdavačke i bibliotečke djelatnosti, pa i vlastite, što u prvom redu zavisi od raspoloživih finansijskih sredstava za ove namjene. Kada govorimo o pojedinačnim projektima, želja nam je da što prije ostvarimo kapitalni istraživački i izdavački projekat – Leksikon razvoja nauke u Bosni i Hercegovine. Očekujemo da će nas na ovom zahtjevnom putu podržati akademska i naučna javnost, ali i oni koji trebaju osigurati sredstva za njegovu realizaciju. U jednoj takvoj sinergiji, saradnji i partnerstvu sigurno ćemo uspjeti u naporima da svjetlo dana ugleda jedno ovako značajno leksikografsko djelo, koje će dodatno osvijetliti početke i razvoj nauke i naučne misli na ovim prostorima, kao i plodonosni rad bosanskohercegovačkih naučnih trudbenika i institucija te njihov neizbrisiv trag u različitim poljima nauke, kako u BiH, tako i šire.
Mi imamo veliki problem u disperziji obrazovne politike; u BIH postoji 14 ministarstva obrazovanja, ne postoji ni minimum koncenzusa u donošenju zakonskih i podzakonskih akata. Pri tome se često oslanjate na odgovornost tih donosioca odluka, međutim, ona često izostaje zbog „nelogičnih“ objašnjenja. Formiranje državnog vijeća za obrazovanje i nauku bilo bi, prema mome ubjeđenju, rješenje za usaglašavanje obrazovnih politika u BiH i pravednu raspodjelu novca prema prioritetima, koje bi, naravno, postavili stručni ljudi u saradnji s privrednicima . Polažem nade u razum pojedinaca i nadam se da će barem visoko obrazovanje i nauka biti uzdignuti na državni nivo.
Također, za bilo kakav vidljiviji napredak potrebno je osigurati daleko veća finansijska sredstva od postojećih. Poređenja radi, u većini zemalja okruženja i EU se za nauku i istraživanje na godišnjem nivou izdvaja 2-3% GDP. U slučaju FBiH, to bi, umjesto dosadašnjeg budžeta za nauku od 2,3 miliona KM, značilo izdvajanje od oko 400-600 miliona KM. Posljedice neulaganja u obrazovanje i nauku su nesagledive, i žalosna sam što to mnogi ne razumiju, ili ne žele razumjeti.
Apsolutno sam uvjerena na niko na svijetu nije jači od čovjeka koji zna. Dakle, nije problem u tomu što naši mladi odlaze radi dodatnog obrazovanja, što odlaze u inozemstvu po dio znanja koje ne mogu dobiti ovdje. I sama sam izvjestan dio života provela studirajući u inostranstvu, što smatram privilegijom jer sam mogla vidjeti kako funkcionira školovanje na Zapadu. S druge strane, stvar je države da vam omogući kvalitetno školovanje i zaposlenje u vašoj struci. Cijelo društvo treba preuzeti svoj dio odgovornosti u kreiranju uvjeta koji će doprinijeti smanjenju odlaska obrazovanih ljudi iz naše zemlje. Držim da je potrebno mlade školovati za tržište rada i zanimanja koja će ih brzo uvesti u prostor rada. Također, evidentna je slaba informiranost i podrška mladima za započinjanje vlastitog biznisa i samozapošljavanja, a upravo bi okosnica modernog obrazovanja trebala biti da se mladi uče prihvatiti inovativnost i poduzetništvo kao filozofiju života.
Na visokoškolskim ustanova upravo traju jesenji upisni rokovi, pa je u ovom trenutku nezahvalno davati bilo kakve ocjene u vezi s novom akademskom godinom, brojem studenata… Što se tiče osnovnih i srednjih škola, prema prvim preliminarnim podacima, u prve razrede osnovnih škola u Federaciji BiH upisano je 19.643 učenika. Ukoliko uporedimo ove podatke za nivo Federacije sa podacima o upisu učenika u prve razrede osnovnih škola u školskoj 2017/18. godini, postojeći podaci ukazuju na smanjenje broja upisanih učenika u prvi razred osnovnih škola u Federaciji BiH za 936 učenika ili 4,55%. Također, prema prvim preliminarnim podacima, u prve razrede srednjih škola u Federaciji BiH upisano je 16.382 učenika, što, u odnosu na prošlu školsku godinu, ukazuju na smanjenje broja upisanih učenika u prvi razred srednjih škola u Federaciji BiH za 3.815 učenika ili 18,89%.
Sa sigurnošću tvrdim da je uloga FMON u Federaciji, i u BIH, u reformskim procesima i nadogradnji obrazovno-naučnog prostora nezamjenljiva. I ove smo godine ispunili svoje ciljeve i do početka nastave uspjeli realizirati većinu predviđenih aktivnosti: jednogodišnja grant sredstva za rad svih javnih univerziteta u FBiH, programi podrške mobilnosti nastavnika i studenata, bilatelani programi naučne razmjene između BiH i Slovenije, te Austrije, cjeloživotno učenje nastavnika, razvijanje ključnih kompetencija, uključivanje Rom-medijatora u nastavni ciklus, nabavka besplatnih udžbenika, unaprijeđenje naučnog izdavaštva, sufinansiranje studentskog smještaja i niz drugih.
Mi smo rješenja ponudili i ovo Ministarstvo duži niz godina ulaže napore i djeluje u pravcu ukidanja svih oblika diskriminacije i segregacije u obrazovanju. Još 2012. godine izradili smo Preporuke za eliminiranje segregirajućih i podijeljenih struktura u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH, koje je usvojila Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u Federaciji Bosne i Hercegovine. Svrha ovog dokumenta jeste da bude model i savjetodavna podrška nadležnim obrazovnim vlastima u pronalaženju rješenja za eliminiranje podijeljenih obrazovnih struktura. Međutim, implementacija zavisi isključivo od spremnosti nadležnih obrazovanih vlasti u kantonima da Preporuke prihvate, te ih provedu. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke i dalje ostaje opredijeljeno da pruži svu moguću podršku nadležnim kantonalnim obrazovnim vlastima u prevazilaženju segregacije u obrazovanju kroz djelovanje Koordinacije ministara obrazovanja i nauke u Federaciji BiH, kroz partnerstvo sa domaćim i međunarodnim vladinim i nevladinim institucijama i organizacijama, kroz saradnju s drugim partnerima, ali i druge vidove podrške.
Kontinuirano podržavamo implementiranje Bolonjskog procesa, a u okviru ovog Transfera podrška je usmjerena za realiziranje programa međunarodne akademske i studentske mobilnosti i razmjene, sufinansiranje Fondacije za mobilnost studenata i nastavnika Federacije Bosne i Hercegovine te za podršku javnim visokoškolskim ustanovama za projekte osiguranja kvaliteta i projekte povezivanja s potrebama tržišta rada koja se, inače, dodjeljuje linearno, u jednakim iznosima, za svih šest javnih visokoškolskih ustanova u Federaciji BiH. Također, jedna od integralnih komponenti Bolonjskog procesa je definiranje studentskih pitanja i njihovo adekvatno rješavanje. Ovo Ministarstvo sudjeluju u rješavanju svih problema i otvorenih pitanja u oblasti studentskog standarda te se ulažu veliki napori da se ova oblast dodatno unaprijedi, i kada je u pitanju osnovni studentski standard (smještaj i ishrana studenata), ali i prošireni (studentsko organiziranje, studentska praksa i razmjena i sl.). Svakako vrijedi istaknuti važnost spomenute Fondacije za mobilnost studenata i nastavnika Federacije Bosne i Hercegovine koju je osnovala Vlada Federacije BiH, na prijedlog ovog Ministarstva. Veoma sam ponosna na ovu činjenicu, jer je riječ o ostvarenju cilja koji će nas dodatno približiti Evropskom prostoru visokog obrazovanja. Nažalost, resorna kantonalna ministarstva ne raspolažu potrebnim finansijama kako bi podržali sve reformske aktivnosti, tako da put nadogradnje u obrazovnom sistemu i popularizaciji nauke ne bi bio moguć bez Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke. Naravno, za to nisam zaslužna samo ja, nego svi uposlenici Ministarstva i naš timski rad utemeljen na viziji prosperiteta građana BiH.
Mostar; Svečana ceremonija dodjela odluka najboljim učenicima u FBiH
Mostar; Svečana ceremonija dodjele odluka znanstvenicima i istraživačima