Počela dvodnevna konferencija o važnosti medijske (ne)pismenosti

Dvodnevna Naučno-stručna konferencija "Labirint medijske (ne)pismenosti i prevencija izazivanja nasilja", na kojoj će stručnjaci iz oblasti medijske pismenosti u BiH kroz diskusiju dati odgovore kako preventivno utjecati na svaki vid nasilja s posebnim osvrtom na utjecaj medija i medijskih sadržaja na djecu, počela je u ponedjeljak, 06.11.2023. godine, u Mostaru. Konferenciju je otvorila federalna ministrica obrazovanja i znanosti prof.dr. Jasna Duraković.

Jako je važno razgovarati o ovome, pronaći adekvatna rješenja koja će sutra zaista napraviti reformski iskorak unutar obrazovnog sistema u Federaciji BiH i pokušati predmet medijske pismenosti uvesti već od osnovne škole jer nam je to iznimno potrebno. To je naš prvobitni naum, želja i zamisao i nadam se da ćemo za mog mandata to i ostvariti bar donekle. Ovim skupom također želimo dati doprinos educiranju mladih o važnosti medijske (ne)pismenosti, kao i utjecaju medija na kreiranje društvene stvarnosti“, kazala je ovom prilikom ministrica Duraković.

Ističe kako je nužno da se svi ovom pitanju posvete holistički.

Moramo se posvetiti uz holistički, cjelovit pristup, ne smijemo dozvoliti da nam se, unatoč rascjepkanosti političkog ustrojstva države, ista stvar događa i unutar obrazovnog sistema, a to se nažalost događa već dugi niz godina. Jedan od mojih primarnih ciljeva i ciljeva Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke je ovo pretvoriti u širu javnu raspravu, politički diskurs za koji ćemo se zauzimati i zalagati narednih godina“, istaknula je ministrica.

Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke/znanosti opredijeljeno je zajedno s drugim institucijama i organizacijama truditi se i boriti protiv nasilja, suzbijati ga i raditi preventivno.

Čini mi se da dosad to nije bio slučaj i da smo previše olako shvaćali sve ove globalne pojave koje su tu i kod nas. Sve je više takvih tragičnih okolnosti i incidenata gdje maloljetnici posežu za oružjem, gdje je sve prisutniji govor mržnje putem društvenih mreža, različitih medijskih sadržaja koji su prepuni nasilja, agresije, vulgarizama, čak i direktnih prijetnji. To je ono čemu moramo dati naglasak i naprosto je krajnje vrijeme da se ozbiljnije posvetimo ovom problemu jer će prerasti u ozbiljnu krizu ako u ovom trenutku ne reagiramo. Moramo raditi na jačanju svijesti o potrebama uvođenja predmeta medijske pismenosti unutar osnovnih i srednjih škola“, naglasila je Duraković.

Cilj Ministarstva je do kraja tekuće školske godine implementirati okvirni plan u svim školama u FBiH koji će sadržavati i medijski priručnik.

Nadamo se da će ga škole koristiti u razgovoru s djecom dok se ne implementira stvarni predmet medijske/informatičke pismenosti, gdje će se zaista ozbiljno raditi s djecom da se nauče pravim vrijednostima, da znaju ocijeniti i procijeniti što su to lažne vijesti, govor mržnje, da znaju ukazivati na to, korigirati i vlastiti narativ da sutra ti pojedinci budu vrijedni, kvalitetni pojedinci koji će znati prepoznati devijacije pa i unutar tih medijskih sadržaja koji se sve više događaju. Moramo zajednički raditi na poboljšanju opće medijske slike kako bismo napravili neki iskorak u poboljšanju statusa i ekonomskog razvoja ovog društva“, kazala je ministrica.

Šef Ureda UNESCO-a u Sarajevu Siniša Šešum kazao je da trendovi posljednjih godina pokazuju da dolazi do smanjenja povjerenja u medije.

To se događa zato što su ljudi pretrpani lažnim informacijama i moramo ih osnažiti kako bi se oni mogli na što bolji način boriti s njim. Medijsko-informacijska pismenost nije trend nego izuzetno važna potreba. Vrlo značajno za navesti je da UNESCO već duži niz godina radi s Institutom za društvena istraživanja Fakulteta političkih nauka u Sarajevu, također sa Sveučilištem u Mostaru i Univerzitetom u Banjoj Luci kako bi se ovaj segment institucionalizirao. Ovo je ključni trenutak da se situacija raščisti, da se medijsko-informacijska pismenost institucionalizira i da se radi kroz institucije kroz obrazovni sistem u BiH“, kazao je Šešum.

Panelistica Lamija Silajdžić s Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu smatra ovu temu izuzetno važnom.

Već nekoliko godina radimo na razvoju medijske informacijske pismenosti u našoj zemlji i integraciji ovog koncepta u obrazovni sistem kako u formalno tako i u neformalno obrazovanje jer smatramo da je to nešto što nam treba svima od 7 do 77. To je vještina, kompetencija 21. stoljeća koja nam je nužna jer smo svi duboko uronjeni u ovaj digitalni svijet, izloženi smo velikom broju informacijsko-komunikacijskih izvora, kanala, medija i različitih platformi s kojih dobivamo informacije. Neke od njih nisu dobre ni točne, nužno je da znamo kako ih raspoznati i kako naučiti kvalitetno plivati ovim digitalnim oceanom“, istaknula je Silajdžić.

Konferenciju organizira"Udruženje za edukaciju, stručno usavršavanje i cjeloživotno učenje Edu Arena, uz podršku Instituta za društvena istraživanja Fakulteta političkih nauka Univerziteta u Sarajevu. Suorganizatori i pokrovitelji konferencije su Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke/znanosti i Hanns Siedel Stiftung Fondacija.

(FENA - Denis Leko, Foto: Emanuel Soča; Foto: FMON)

 

Galerija